A reklámtermékek kategorizálásánál a tollak, speciális státusuknál fogva másféle helyre kerülnek, nem az írószerek közé. Jobb híján ebbe a csoportba a ceruzák, valamint a töltőceruzák kerülnek be. Bár manapság a fontosabb helyeken az emberek tollal írnak, a ceruzák jelentőségét nem szabad lebecsülni.
Az első ceruzák az 1500-as évek második felében jelentek meg, és azonnal átvették a nehezen kezelhető és igen körülményes madártollak helyét, amelyek addig az írás egyetlen eszközének számítottak a széndarabok mellett, amelyek nyilván az akkor még szűk írástudó közösségen belül nem tettek szert túl nagy népszerűségre.
A ceruzák elsősorban a javítási faktor miatt maradtak fontosak. Míg a golyóstollak esetében csupán a tollradírt hívhatjuk segítségül (és szedhetjük vele ízekre a papírt), addig a ceruzával írt szöveg a felület sérülése nélkül, könnyedén javítható. Bár az irodai életben nem túl elterjedt (érthető okok miatt), a mindennapi háztartásokban még mindig garmadával találhatjuk meg a ceruzákat, amelyeket főként az iskolába járó csemeték hagynak szét, de alkalomadtán a felnőttek is jó hasznát veszik ezeknek a praktikus, egyszerű írószerszámoknak.